Auditori apstiprina pārkāpumus iepirkuma procedūrās cietumos . (9)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Tieslietu ministra uzdevumā veiktajā auditā Ieslodzījuma vietu pārvaldē (IeVP) konstatēti būtiski pārkāpumi valsts iepirkumu procedūrās, veicot būvdarbus un remontdarbus cietumos, liecina aģentūras auditoru starpziņojums.

Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību departamentā apstiprināja, ka pagājušajā nedēļā tieslietu ministram Aivaram Aksenokam un IeVP nosūtīts audita starpziņojums, uz kuru balstoties ministrs pieņems lēmumu par tālāko rīcību un iespējamajām pārmaiņām IeVP. Starpziņojumā ierosināts izvērtēt ar iepirkuma procedūrām saistīto amatpersonu atbildības pakāpi, ņemot vērā sistemātisku valsts iepirkuma procedūru neievērošanu, iepirkumu veikšanu bez konkursiem, pārkāpjot likuma normas. Kā ziņots, Aksenoks pagājušā gada nogalē uzdeva veikt auditu IeVP, lai pārbaudītu tēriņu pamatotību cietumu atjaunošanā. IeVP pārvaldes priekšnieks Vitolds Zahars pēc tam iesniedza atlūgumu, gan noliedzot, ka aiziešana no amata saistīta ar pārbaudi. Tiesa, presē bijušais cietumu šefs atzina, ka vērienīgiem remontdarbiem ne vienmēr rīkoti konkursi. Noskaidrojām, ka audita grupa, kas tika izveidota 3.janvārī, pārbaudījusi 10 ieslodzījuma vietu un IeVP Mācību centra iesniegtās atskaites par valsts iepirkumiem 2002.gadā un konstatējusi virkni sistemātisku pārkāpumu. Atskaites auditoriem neesot iesniegusi IeVP un Centrālcietums. Kā norādīts audita starpziņojumā, atbildīgais par valsts iepirkuma jomu IeVP ir pārvaldes priekšnieka vietnieks Andrejs Točelovskis, viņam pakļautā Nodrošinājuma dienesta un tajā ietilpstošās Valsts pasūtījuma un saimniecības apgādes daļas darbinieki. Auditā konstatēts, ka IeVP un cietumos materiālo vērtību iegādes sistēma nav sakārtota un lielā mērā notiek, pārkāpjot normatīvo aktu prasības par valsts iepirkumiem. Šis fakts liecinot par nekvalitatīvu iekšējās kontroles sistēmas darbību, atbildīgo amatpersonu nepietiekamu attiecīgo normatīvo aktu pārzināšanu. Auditori norādījuši, ka būvdarbu valsts iepirkums sistemātiski "tiek sadalīts daļās tādā veidā, lai varētu apiet likumā noteiktos ierobežojumus un prasības valsts pasūtījuma piešķiršanas metodes izvēlei". Vairumā gadījumu, kad būvniecības vai rekonstrukcijas darba tāme pārsniegusi 50 000 latu un saskaņā ar likumu būtu jārīko atklāts konkurss, šī procedūra nav tikusi piemērota, un parasti iepirkuma summa sadalīta, lai katra atsevišķā līguma summa nepārsniegtu 50 000 latu, bet, iepērkot būvmateriālus, tā būtu mazāka par 10 000 latu, kas ļauj rīkot tikai cenu aptauju. Piemēram, Pārlielupes cietumā par perimetra apsardzes nodrošināšanu slēgti divi līgumi par kopējo summu Ls 64 652, izmantojot cenu aptaujas metodi. Neraugoties uz Tieslietu ministrijas aizrādījumiem par valsts iepirkuma procedūru neievērošanu un nepieciešamību steidzami organizēt konkursus, līdz pērnā gada 31.decembrim Centrālcietuma, Matīsa cietuma un Jelgavas cietuma rekonstrukcija veikta bez konkursiem, sadalot pasūtījumus un pārkāpjot likumu. Šādu rīcību audita veicēji raksturo kā prasību būtisku neievērošanu, kas radot nopietnas aizdomas par likuma apzinātu pārkāpšanu. Būvprojektu izstrādei izvēloties kā vienīgo pretendentu SIA "Assets AD" - iepriekš šis bija Iekšlietu ministrijas pakļautības valsts uzņēmums - un nedodot iespēju citiem pretendentiem iesniegt savus piedāvājumus, izslēgta iespēja salīdzināt un izvēlēties atbilstošāko un ekonomiski izdevīgāko piedāvājumu, līdz ar to efektīvāku līdzekļu izmantošanu, norāda auditori. Uzņēmums "Assets AD" kā vienīgais projektu autors izvēlēts Matīsa, Olaines, Jelgavas cietuma un Centrālcietuma rekonstrukcijas darbiem. IeVP šādu izvēli pamato ar uzņēmuma ilgstošo pieredzi līdzīgu projektu izstrādāšanā. Būtiski pārkāpumi konstatēti arī valsts iepirkuma procedūru realizēšanā, kas saistīti ar būvdarbu iepirkšanu. Bieži šos darbus veikušas vienas un tās pašas firmas - SIA "Storeks", SIA "Pasko serviss". Audita laikā atklāts, ka objekti, kas tiek celti pašu ieslodzīto spēkiem, netiek pieņemti ekspluatācijā atbilstoši normatīvajiem aktiem, taču tas tiekot ievērots attiecībā uz citiem objektiem, kuros darbus veic būvuzņēmēji. Gandrīz nevienā no objektiem, kuros būvdarbi tiek veikti pašu spēkiem, nav bijis inventarizācijas lietu un pieņemšanas aktu ar būvinspektora un Valsts būvinspekcijas pārstāvja piedalīšanos, tādējādi nenodrošinot kontroli, vai būvdarbi veikti atbilstoši projektam un citām prasībām. Valsts investīciju projektu objektu pieņemšanā nav piedalījusies neviena atbilstoši sertificēta neitrāla persona, kura nebūtu iesaistīta projekta realizācijā, konstatējuši auditori. Tādējādi faktiski tiekot radīta situācija, kad pasūtītājs pats veic būvdarbus, pats pieņem objektu ekspluatācijā un pats uzņemas garantijas saistības. IeVP nepamatoti uzņēmusies būvniecības garantiju risku, norāda auditori. Līdz ar to iespējamas papildu budžeta izmaksas, ja garantijas periodā tiks konstatēti būvdarbu defekti vai pieņemšanas laikā atklātas nepilnības un būtu nepieciešami labojumi. Nodrošinot notiesāto personu iesaistīšanu darbā, IeVP nav ievērojusi Sodu izpildes kodeksa 41.'' pantā noteiktos ierobežojumus, kas nosaka brīvā līguma darbinieku iesaistīšanu ne vairāk nekā 15% apjomā no strādājošo notiesāto skaita, norādīts ziņojumā. Turklāt, piemēram, Centrālcietumā rekonstrukcijas laikā 2002.gadā vidēji mēnesī tika nodarbināti 14 ieslodzītie, kam vidējā stundas likme bija 66 santīmi, savukārt tai pašā laikā nodarbinātajiem 33 brīvlīguma darbiniekiem vidējā darba samaksa bija 2,08 lati par stundu. TM iekšējā audita grupa, izvērtējot pārbaužu rezultātus, ieteikusi veikt IeVP strukturālās izmaiņas, likvidējot viena pārvaldes priekšnieka štata vietu un pārgrupējot struktūrvienības un personāla skaitu, kā arī noteikt vienotus principus IeVP un ieslodzījumu vietu struktūras izveidei un kritērijus slodzes sadalījumam, kā arī kritērijus štatu samazināšanai. Lai risinātu notiesāto nodarbinātības jautājumu, iesaistot viņus ieslodzījuma vietu būvniecības un rekonstrukcijas darbos, kas neprasa speciālu kvalifikāciju, būtu nepieciešams konkursa nolikumā šos darbus izdalīt kā atsevišķu loti, uz kuru IeVP vai attiecīgais cietums līdzīgi kā pārējie pretendenti iesniegtu finanšu piedāvājumu, iesaka auditori.

Komentāri (9)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu