13.janvāra ielu domā atdot gājējiem.

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

13. janvāra ielu, kuras vienā pusē jau sākusies, bet otrā drīz paredzama vērienīga būvniecība, nākotnē iecerēts atdot gājējiem, veidojot to kā pārejas zonu starp moderno patērētāju sabiedrībai domāto jauno apbūvi un atjaunoto viduslaiku Vecrīgu. Viena no šīs pilsētas daļas attīstības versijām paredz novirzīt transporta kustību pazemē, atstājot virs zemes vienīgi tramvaja sliedes.

Kaut arī šis variants būtu visdārgākais, Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktors Vilnis Štrams uzskata, ka tas ir vispiemērotākais. Pašlaik Attīstības fonds piešķīris līdzekļus trīs transporta plūsmas variantu izpētei - būvējot blakus dzelzceļa tiltam Zemgales tiltu; neceļot tiltu un atstājot transportu virs zemes; kā arī novirzot automašīnas pazemē, tādējādi savienojot 13. janvāra ielu ar Vecrīgas otru pusi. Pēdējā metode ir lietota daudzās Eiropas pilsētās ar seno apbūvi un būtu piemērota arī Rīgai. Tomēr šo izpēti paredzēts veikt tikai nākamgad, un tuvākajā laikā iela vēl paliks autobraucēju rīcībā. Vismodernākais krustojums Rīgā Starp «Stockmann» tirdzniecības un atpūtas kompleksu un Centrālās stacijas ēku atrodas sarežģītākais un noslogotākais krustojums Rīgā - tā ir 13. janvāra ielas, Raiņa bulvāra un Gogoļa ielas saplūšanas vieta. Krustojums jau ir rekonstruēts un pašlaik redzams gandrīz tāds, kāds būs nākamgad, kad abas minētās iestādes sāks darboties. Tajā jau izbūvētas nepieciešamās papildu joslas, uzstādīti moderni luksofori, kas savā starpā saslēgti tā, lai optimāli regulētu transporta plūsmu arī no blakus krustojumiem, RB pastāstīja transporta plūsmas projekta autors arhitekts Elmārs Daniševskis. Jaunums ir arī tas, ka turpmāk būs liegts kreisais pagrieziens 13. janvāra ielas un Aspazijas bulvāra krustojumā. Lai nokļūtu uz Aspazijas bulvāra, no krastmalas būs jābrauc līdz Merķeļa ielai un tur jāapgriežas. Projektētāji uzskata, ka piekļūšana veikaliem un stacijas ēkai problēmas neradīs, jo zem abām ēkām būs apakšzemes stāvvietas. Ēkas būs savā starpā savienotas ar pāreju otrajā līmenī blakus Gogoļa ielas tunelim. Tomēr tiks saglabāta arī gājēju pāreja uz Gogoļa ielas, tā vienīgi nedaudz pavirzīsies Raiņa bulvāra virzienā. Šāds lēmums pieņemts tāpēc, ka otrā līmeņa pārejas garums būs 140 metri, bet gājēju pāreja «pa taisno» ir tikai 25 metrus gara. Tieši šis krustojums pašlaik skeptiski noskaņojis arhitektus jautājumā par Zemgales tilta celtniecību. E. Daniševskis pauda, ka pašlaik caur to brauc maksimālā iespējamā satiksmes plūsma. Ja 13. janvāra ielas galā tiktu pievienots tilts, automašīnas būtu grūti novirzīt citur un uz šo krustojumu virzītos liela papildu transporta plūsma. Tāpēc cerības vairāk tiek liktas uz to, ka transporta plūsmu caur Rīgas centru ievērojami atslogos Ziemeļu tunelis un Dienvidu tilts. Savukārt Akmens tiltu arī varētu atstāt gājējiem, tāpat kā Kārļa tiltu Prāgā. Gājējus - saulītē Viens no tuvākās nākotnes jautājumiem, ko pašlaik izvērtē arhitekti, ir tramvaja sliežu pārcelšana. Tiek izskatītas trīs versijas: virzīt tramvaja sliedes cauri alejai, kur tagad ir faktiski neizmantota josliņa gājējiem, blakus dzelzceļa uzbērumam Vecrīgas pusē, vai arī atstāt to tikai otrā pusē dzelzceļam pie tirgus. V. Štrams uzskata, ka tālākā nākotnē tramvajus vispār būs jāvirza pa Krasta ielu, atstājot tagadējās sliedes tikai neparedzētiem gadījumiem. Tramvaja sliežu pārvietošana tālāk no Vecrīgas palīdzētu savienot abas 13. janvāra ielas puses, jo tagad sliežu un brauktuves šķērsošana tās pilnībā atdala. Ja īstenotos iecere par transporta novadīšanu pazemē, ar laiku nebūtu vajadzīgi arī tuneļi pie stacijas un autoostas. «Tad mēs tiešām paveram iespēju gājējiem nevis grūstīties caur tiem piesmirdušajiem tuneļiem, bet ielas līmenī pārvietoties un it kā atvērt Vecrīgas daļu pret šo tirgus teritoriju virszemē. Un tad virszemē var veidot normālu kājāmgājējiem draudzīgu vidi. Varbūt kāds sabiedriskais transports, teiksim, tramvajs, var iet virs zemes. Bet salīdzinoši ar tagadējo mašīnu plūsmu tas būtu niecīgi,» stāstīja V. Štrams. Tiesa, jautājumā par tuneļu aizrakšanu arhitektu domas dalās. Ir arī tādi, kas uzskata, ka tuneļi jāceļ vēl klāt. Kā vieta, kur varētu atrasties trešais tunelis, tiek minēts Merķeļa un Marijas ielas krustojums, kuru ik minūti šķērso simtiem gājēju. Jāatzīmē, ka arī blakus šim krustojumam nākotnē paredzēta plaša būvniecība. Zemesgabalu trijstūrī starp Marijas, Dzirnavu un Satekles ielu gandrīz pilnībā iegādājusies firma «Latio», kas tur ieplānojusi būvēt biznesa un izklaides centru ar vairākām kinozālēm, tiesa, ne tik daudzām kā «Stockmann» centrā. Savulaik ticis plānots vēl viens tunelis, kas no «Stockmann» centra vestu uz tramvaju galapunktiem Radio ielā, taču šis projekts nav īstenots tikai tāpēc, ka tolaik zem 13. janvāra ielas gribējuši celt pazemes autostāvvietas. Autoosta raksies zem dzelzceļa Nākamais būtiskais posms pēc «Stockmann» un jaunās stacijas ēkas atvēršanas būs autoostas rekonstrukcija, kuras laikā paredzēts pavisam «norakt» tagadējo dzelzceļa uzbērumu. Tas nozīmē, ka dzelzceļa sliedes atradīsies uz balstiem, bet zem tām būs brīva telpa autobusiem, kasēm vai tirdzniecības iestādēm. Tomēr tie arī ir tālākas nākotnes plāni, par kuru īstenošanu mēģina vienoties autoostas un «Latvijas dzelzceļa» vadība. Pirmais solis būs autoostas rekonstrukcija - tā paredzēta divos līmeņos, no kuriem viens būs zem zemes. Apakšējais līmenis būs savienots ar Prāgas ielas gājēju tuneli, kamēr tāds vēl pastāvēs. Savukārt no 13. janvāra uz apakšējo līmeni paredzēta papildu iebrauktuve mikroautobusiem un piepilsētas autobusiem, kuriem tur būs pieturas. Izmaiņas gaida arī autobusu satiksmi virs zemes. Drīzumā paredzēts, ka pilsētas autobusiem, kuri brauc pār Akmens tiltu no Pārdaugavas, galapunkti būs tur, kur pirms dažiem gadu desmitiem, - pie dzelzceļa uzbēruma starp Daugavmalu un Centrālo staciju. Tiem autobusiem, kuri no Pārdaugavas brauc tālāk, nākamā pietura būs pie stacijas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu