Prezidente nodod otrreizējai caurlūkošanai taksometru tarifu likumu (10)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga nolēmusi otrreizējai caurlūkošanai Saeimai nodot Autopārvadājumu likuma grozījumus, kas paredz ieviest vienotu tarifu par vieglo taksometru pārvadājumiem, informēja prezidentes preses sekretāre Aiva Rozenberga.

Kā vēstulē Saeimai skaidro prezidente, grozījumi likumā paredz ieviest vienotu tarifu, bet nenosaka tā noteikšanas kārtību, kā arī kritērijus tā apmēra noteikšanai. Līdz ar to, pēc Vīķes-Freibergas domām, vienota tarifa ieviešanas nepieciešamība ir apstrīdama, ņemot vērā pasažieru pārvadājumu pakalpojuma kvalitātes atšķirīgo līmeni, kas ir saistīts gan ar pakalpojuma sniedzēja automašīnas marku, gan ar tās tehnisko stāvokli, degvielas patēriņu un citiem faktoriem. Prezidente aicina ņemt vērā arī to, ka taksometru pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai nav noteikti tehniskie vai kvalitātes kritēriji, tādēļ vienota tarifa ieviešana tikai mazinās taksometru pakalpojumu sniedzēju vēlmi piedāvāt labāku pakalpojumu par konkurētspējīgu cenu. Vīķe-Freiberga aicina padomāt, cik lietderīga vispār ir vienota tarifa ieviešana pakalpojumu nozarē, kurā līdz šim ir darbojušies brīvā tirgus principi. Lai gan spēkā esošā likuma redakcija nosaka, ka pašvaldības regulators nosaka maksimālo maksu par pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, taču, izrādās, līdz šim ne Rīgas pašvaldību regulators, ne arī citi pašvaldību regulatori šo maksimālo tarifu robežu nav noteikuši, var uzskatīt, ka likuma norma par maksimālo tarifa noteikšanu dzīvē reāli nav darbojusies. Šādā situācijā fiksētas vienotas pakalpojumu maksas noteikšana būtu solis atpakaļ, uzskata prezidente. Viņa arī uzsver, ka likumdošanā vajadzētu izvairīties no ekonomisku jautājumu politiskas regulēšanas, paredzot politiķiem tiesības noteikt dažādus pakalpojumu cenu tarifus un citus ierobežojumus. Lai veicinātu ekonomiski pamatotu konkurences attīstību nozarēs, kuras patiešām nepieciešams regulēt, likumdevējs ir noteicis sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas kārtību un tiesiskās attiecības sabiedrisko pakalpojumu regulēšanā. Jau ziņots, ka grozījumus Autopārvadājumu likumā neizsludināt un nodot Saeimai otrreizējai caurlūkošanai prezidenti aicināja apvienības "Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā" (PCTVL) Saeimas frakcija. Valsts prezidentes padomniece juridiskajos jautājumos Sandra Kukule aģentūrai LETA pastāstīja, ka prezidentes padomnieki diskusijā ar ekspertiem nonākuši pie jautājuma, vai vispār ir nepieciešams noteikt tarifu robežu. Rīgas domes licencēšanas komisijas un Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji izteikuši viedokli, ka patērētāju interešu dēļ būtu nosakāms vienots tarifs. Vienota tarifa nepieciešamība tiek pamatota ar to, lai taksometru pārvadājumos nevaldītu anarhija, lai netiktu mānīti klienti. Pēc Rīgas domes un SM pārstāvju domām, pašlaik pastāv neveselīga konkurence, dempings ietekmē pakalpojumu kvalitāti un automašīnu tehnisko stāvokli. Konkurences padome un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija uzskata, ka cena ir galvenais konkurences elements un Saeima ar šādu likumu "nodibinājusi likumīgu karteli". Padomes un komisijas pārstāvji uzskata, ka vienoti tarifi nav nepieciešami un ir jārada brīva konkurence, informēja Kukule. Jau ziņots, ka pagājušajā nedēļā Saeima trešajā galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Autopārvadājumu likumā, saskaņā ar kuru pašvaldības var noteikt vienotus tarifus pārvadājumiem ar vieglo taksometru. Pašreizējā likuma redakcija paredz, ka pašvaldības regulators nosaka tikai maksimālo tarifu, bet tas nav tiesīgs noteikt tarifa minimālo robežu. Kā uzskata PCTVL, likuma jaunā redakcija būtiski ierobežo konkurenci tirgū. No konkurences ierobežošanas cieš patērētājs, jo pārvadātājs nav tiesīgs sniegt savu pakalpojumu par zemāku cenu, nekā to paredz pašvaldības izdotais normatīvais akts. "Mēs uzskatām, ka grozījumi Autopārvadājumu likumā ir izdevīgi tikai lielākajiem pārvadātājiem, kuri vēlas ierobežot mazāku pārvadātāju iespējas sniegt tādas pašas kvalitātes pakalpojumus par zemāku cenu, ņemot vērā to sniegto pakalpojumu zemo pašizmaksu," prezidentei raksta PCTVL deputāti.

Komentāri (10)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu