Lidaparātiem bīstamie torņi pārbaudīti netiek (7)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Resursu trūkuma dēļ neviens nepārbauda Latvijas torņus un citus augstos objektus, lai noskaidrotu, vai tie naktīs ir pamanāmi lidaparātu pilotiem. Arī Neatkarīgās uzmanības lokā nonākušajam vecajam televīzijas tornim Āgenskalnā būtu jābūt apgaismotam, skaidro Civilās aviācijas aģentūras speciālists.

Ārpus lidlauku apkārtnes objektiem, sākot no 100 metru augstuma, virs zemes jābūt apgaismotiem ar sarkanas krāsas lampām visā garumā ik pa 45 metru posmam – pastāstīja Civilās aviācijas aģentūras lidlauku standartu un drošības daļas vadītājs Valdemārs Piesis. Televīzijas tornis Āgenskalnā, par kuru iedzīvotāji sūdzējās kā par neapgaismotu un naktīs nepamanāmu NATO lidaparātiem, ir 110 metru augsts.

"Tornim paveicies tādā ziņā, ka tai pusē nelido, vienīgi īpašos gadījumos," stāsta V. Piesis, "lidotājiem ir informācija par to, ka tur atrodas tornis, tā ka ieskriet tornī lidaparāti nevarēja, tomēr kārtībai jābūt." V. Piesis atceras, ka agrāk tornis bijis apgaismots, un pieļauj, ka šobrīd, iespējams, nav nomainītas lampas. "Uzraudzīt visus torņus nesanāk," viņš atzīst, "tas ir dārgs prieks."

Lai kontrolētu, kuri torņi un objekti Latvijā ir apgaismoti tā, lai lidmašīnas tos varētu pamanīt, jāapkopo precīzas koordinātas, turklāt apsekošana jāveic naktīs un izmantojot lidaparātus. Pagaidām šādai apsekošanai ir gadījuma raksturs – nevienam nav pienākums to darīt, un V. Piesis arī izvairās prognozēt, kad šāda vienota apsekošanas sistēma Latvijā varētu tikt ieviesta. "To ir grūti plānot, jo mums nav nepieciešamo resursu," skaidro V. Piesis, "mēs saņemam informāciju no lidotājiem par problēmām ar apgaismojumu, un tad viss, ko varam darīt, ir atgādināt torņu īpašniekam par apgaismošanas nepieciešamību."

Pagaidām gan reālas problēmas neapgaismoto torņu dēļ nav radušās, jo, kā atzīst V. Piesis, naktī praktiski nelido, turklāt pilotu rīcībā ir informācija par dažādu torņu atrašanās vietām.

Zemākiem torņiem garām var palidot kāds helikopters, ne lidmašīna, jo minimālais augstums, kādā var lidot lidmašīnas, ir 150 metru.

"150 metrus augsti neapgaismoti torņi gan ir bīstami lidmašīnām," skaidro lidlauku drošības speciālists, "par šo objektu apgaismošanu ir jāsagatavo Ministru kabineta noteikumi, pagaidām tādu nav." Kā pastāstīja V. Piesis, iestrādes noteikumiem jau esot gatavas, un viņš pieļauj, ka 2007. gadā darbu pie to izstrādes varētu pabeigt. "Šādi torņi obligāti būtu jāapgaismo ar augstas intensitātes lampām, kuras pamanāmas pat dienas laikā, skatoties pret sauli," uzsver V. Piesis.

Komentāri (7)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu